LGB tuinbaanEen tijdje geleden besloot ik een LGB treinbaan in de tuin aan te gaan leggen.De planning en aanleg ervan verloopt door tijdgebrek wat langzaam, maar ontwikkelingen daarin zullen via deze site te volgen zijn. OnderdelenActueel16-11-2016Het plan is gewijzigd. De baan zou eindigen in een tunnel, maar om praktische redenen laat ik de baan 1,5 meter eerder eindigen op een heuveltje. En daar is vandaag aan begonnen. 19-10-2016 Er is een toilet in elkaar gezet. 16-10-2016 Er is weer een stukje verder doorgegraven voor het volgende deel van het traject. 27-7-2016 De beschadigde brug is weer hersteld. Niet zo stevig, dus maar afwachten hoe lang het standhoudt. 9-7-2016 Een zijkant van de brug lag vandaag los naast de brug. Ik vermoed dat er een kat over de brug heeft willen lopen, waarbij de zijkant is afgebroken. Die zal dus weer gelijmd moeten worden. 16-5-2016 Met de analoge aansturing bleek een blok niet goed meer van stroom te worden voorzien. Na wat speurwerk bleek een soldering in een stekker niet goed meer te zijn. Dat is hersteld. 10-6-2015 Er wordt weer flink gegraven door de spoorwegarbeiders voor het volgende deel van het traject. 8-3-2015 Bij het testen van de electonica blijkt een bezetmelder ook bezet te melden als de naastgelegen bezetmelder bezet meldt. Dat moet niet, er lijkt dus met de bedrading iets niet goed te gaan. Een tegenslagje. In de rest van de blokken rijdt de trein goed. 7-1-2015 De electronica (het Dinamo-systeem) is naar de schuur verplaatst, en aangesloten op het spoor. 27-8-2014 En bij nog een stukje spoor zijn ballaststenen gestort. 13-8-2014 Het laatste stuk spoor van fase 1 ('omgeving Susch') ligt nu ook, en de trein heeft voor het eerst in de tuin (analoog) door de gehele keerlus gereden. 31-7-2014 Het eerste station is tegen weersinvloeden behandeld met Schotterfix, aangesloten op de verlichting en op z'n definitieve plek gezet. 2-7-2014 Er is nog een stuk spoor voorzien van ballastbed. 28-6-2014 Om de electrisch gescheiden blokken van het spoor ook als één geheel analoog te kunnen besturen, zal ik in de schuur met een (D-sub) stekker de voeding van alle blokken kunnen wisselen tussen één analoge voeding, of het Dinamo systeem. Het tweede blok is nu ook aangesloten op de stekker, en de trein rijdt soepel (analoog) van het ene blok naar het andere. Tevens is de brug nu definitief geplaatst. 8-6-2014 De eerste meters spoor zijn definitief af, met ballastbed en aansluiting op de voeding. En de eerste meters zijn ook daadwerkelijk gereden, aangestuurd vanuit de schuur! 11-5-2014 Door het regenachtige weer kon ik niet verder werken aan het traject. Maar ik heb station Susch afgemaakt. Er zit nu verlichting in, en als finishing touch heeft mijn monteur een nestkastje opgehangen. Dit nestkastje zat er gewoon bij in de doos (net als wat houthakkers gereedschap), maar het hoort er eigenlijk niet bij (dit komt door gietmallen die voor verschillende bouwdozen worden gecombineerd). 18-1-2014 Er was een kleine herstelwerkzaamheid nodig bij de tunnel. Door een kier boven de tunnelwand is bij een (eerdere) regenbui zand van boven de tunnel de tunnel in gestroomd. Gelukkig ligt er nog geen rails in de tunnel, zodat ik het zand eenvoudig kon opruimen (een voordeel van lang over de aanleg doen). De plek waar het zand vandaan kwam heb ik grotendeels gevuld met kiezels in plaats van zand. De kiezels passen niet door de kier, maar het water kan wel ongehinderd wegstromen. Nu de volgende regenbui afwachten... 26-10-2013 Het laatste stukje ontbrekend fundament van het eerste deel van de baan is nu ook gelegd. Dit is een riskanter stukje, omdat het vlak langs een dieper gelegen deel van het traject loopt. De steile helling moet stevig genoeg zijn, om het bovenste fundament op z'n plek te houden. 28-9-2013 Er is weer een stukje ontbrekend fundament bij gekomen, een boog richting de brug. 14-8-2013 Het pad boven de tunnel is weer in oude staat hersteld. Gelijk is er ook een oude PVC-pijp onder het pad gelegd, om de bedrading door te laten lopen. En het stukje spoor over de tunnel heen is voorbereid. 14-7-2013 Ook aan de andere kant van de tunnel is nu een stuk van het traject uitgegraven en fundering gelegd. Verder zal het traject dit jaar niet meer komen, eerst moet het eerste deel af zijn en functioneren. 7-7-2013 Op 2 printplaatjes van de besturing was een chip defect geraakt. Van de leverancier (PiCommIT) heb ik 2 vervangende printplaatjes gekregen, en nu werkt het systeem weer. 29-6-2013 Een tegenslag met de electronica. Na een aanpassing aan de voeding functioneert een deel van de electronica niet meer goed. 12-6-2013 Het deel van het traject naar de tunnelingang is uitgegraven tot de juiste diepte. De tunnel is iets dieper komen te liggen, waardoor een deel van het traject nog wat sterker moest dalen. Nu maar hopen dat het niet te steil is. 8-6-2013 De bouw van de tunnel vordert. De wanden en fundering zijn af. Nu het dak nog. 9-5-2013 Begonnen aan het graven van de tunnel onder het voetpad. Oorspronkelijk was ik van plan een grote PVC-buis voor de tunnel te gebruiken. Maar zo'n buis bleek duurder dan verwacht. En omdat ik nog grote tegels van 40x60 cm over heb, ga ik die gebruiken voor de tunnelwanden. Onder het voetpad blijkt echter puinsteen te zijn gestort, waardoor het graven erg lastig gaat. 8-5-2013 De electronica en de Koploper software functioneren. Bij het stukje testspoor rijdt de locomotief zelfstandig door de keerlus heen. 21-4-2013 In het voorjaar wordt er weer aan het traject gewerkt. Een lastig punt was een bocht waar een rozenstruik staat. Niet alleen doordat je je continu openhaalt aan de doornen, maar ook door de wortels in de grond. Maar het is gelukt. 12-1-2013 Alle treinen op de baan zijn dieseltreinen, en die moeten dus ook diesel kunnen tanken. Daarom heb ik een dieseltankstation van Pola G gekocht. 31-10-2012 Na een tijdje proberen blijkt de software (nog) niet bij mijn baanontwerp te passen. De software (RocRail) werkt wel met de hardware (Dinamo), maar ondersteunt nog geen keerlussen in deze combinatie. En omdat mijn baanplan twee keerlussen bevat, zal ik dus moeten wachten tot de software wel keerlussen met Dinamo ondersteunt. Ondertussen ben ik begonnen te testen met andere software als tijdelijke oplossing: Koploper. 21-7-2012 De electronica voor de aansturing van de baan is binnen (Dinamo systeem). 20-7-2012 Ik heb een stukje spoor klaargelegd, om de electronica mee te gaan testen. De bedrading om de spoorblokken van stroom te voorzien, heb ik aan de railverbindingen gesoldeerd. 13-6-2012 Er zijn nieuwe (grotendeels tweedehands) onderdelen binnen: de railreinigingslokomotief LGB 20670, en diverse spooronderdelen. 17-5-2012 De spoorwegarbeiders zijn druk bezig met het plaatsen van de fundering van het eerste deel van het spoor. 10-5-2012 Het materiaal voor de fundering van het spoor heb ik nu compleet. Naast de tegels die ik al heb liggen, wordt het belangrijkste fundament gevormd door twee-aan-twee gelegen klinkers in waalformaat, die ik nu beschikbaar heb gekregen uit 2 restpartijen. Op rechte stukken (her)gebruik ik betonnen opsluitbanden van 5 x 15 x 100 cm. Alles zal worden afgedekt met een laagje zwart basalt split (2-5 mm). 25-1-2012 In de winter laat ik de tuin met rust, en richt ik me weer op de electronica. In eerste instantie wou ik de analoge baan ook analoog aansturen (bijvoorbeeld met het Mecktronics systeem). Maar omdat aansturing met de computer meer mogelijkheden geeft, ben ik nu een computerprogramma voor digitale aansturing aan het uitproberen: RocRail. 22-10-2011 Voor één van de stations is het fundament geplaatst voor het gebouw en de sporen (het fundament wordt gevormd door tegels). 15-10-2011 De steunwanden voor de brug over het uitgegraven traject zijn geplaatst (twee rechtopstaande stoeptegels). 11-10-2011 De onverstevigde zandwanden van het uitgegraven stukje traject houden met dit natte weer goed hun vorm. Waarschijnlijk komt dat door de wortels van een oude heg die het zand bij elkaar houden. Het trajact moet nog verder uitgegraven worden, maar misschien is er dan geen verdere versteviging nodig. 17-9-2011 In de aanloop naar tunnels moet het traject worden ingegraven. Een stukje van het traject is alvast uitgegraven om te kijken hoe het zich houdt bij (aanhoudende) regen. 10-9-2011 Momenteel wordt er gewerkt aan een plan voor de electronica om de baan automatisch aan te sturen. Bekijk ondertussen wat losse foto's van wat materieel in een eerdere tuin. |
||
Home |
LGB |
Gastenboek |
Contact |
Reizen |
Electronica |
Privacy & Cookies
© 2008 - 2024 Floris van Setten |